Skip to main content

Alates 1. juulist 2025 on raamatupidamiskohustuslastel, kes on kantud Eesti äriregistrisse e-arvete vastuvõtjatena, õigus nõuda müüjalt e-arvet ostetud kauba või teenuse eest – mitte ainult avalikult, vaid ka erasektorilt.

Kui müüja ei paku e-arve esitamise võimalust, tuleb see eelnevalt ostjaga kokku leppida. Seetõttu on soovitatav, et lepingutes määrataks selgelt arvete esitamise tingimused ja vormid.

Muudatus tühistab varasema reegli, mille kohaselt ainult avaliku sektori üksused võisid nõuda e-arveid. Nüüdsest saavad ka avaliku sektori asutused ise otsustada, millises vormis arveid vastu võetakse. Lisaks peavad e-arved edaspidi vastama Euroopa standardile, välja arvatud juhul, kui pooled lepivad kokku mõne muu asjakohase standardi kasutamises – näiteks võib jätkuvalt kasutada Eesti e-arve standardit.

Samuti saab raamatupidamiskohustuslane alates 1. juulist ise teatada e-arvete vastuvõtmisest äriregistrile. Seni on registreerimisega tegelenud e-arve operaator. Muudatuse eesmärk on edendada e-arvete kasutamist eelkõige erasektori omavahelistes tehingutes.

E-arve eelised võrreldes PDF-arvega

Ettevõtete arveldamistavad arenevad kiiresti ning traditsiooniline e-posti teel saadetav PDF-arve on muutumas ajaloooks. E-arve on struktureeritud elektrooniline arve, mis liigub ühest süsteemist teise ilma käsitsi töötlemiseta. E-arvete vastuvõtmise peamised eelised:

  • arve andmeid ei ole vaja käsitsi programmi sisestada

  • automatiseeritud vastuvõtt ja kontroll kiirendavad arvete kinnitamist ja tasumist

  • e-arve liigub turvalises ja kontrollitud arveldusvõrgus